Prečo beh naboso?

Beh naboso je dobrý

Beh naboso pre nás nie je ani zďaleka škodlivý, práve naopak. Je pre nás šetrnejší a teda zdravší ako beh v bežných bežeckých topánkach.

Behať naboso je dlhodobo šetrnejšie než v športovej obuvi. Beh s bosými alebo len ľahko obutými nohami je pre ne dlhodobo šetrnejší, ako beh v športovej obuvi.

Výskumníci zistili, že ľudia, ktorí bežia bosí alebo ľahko obutí, dopadajú na zaoblený predok či stred chodidla, a nie na pätu ako bežci v športovej obuvi. Bosonohý beh lepšie využíva stavbu chodidla a celej dolnej končatiny, čím zamedzuje potenciálne škodlivým nárazom ekvivalentným dopadu dvoj- až trojnásobku telesnej hmotnosti, ktoré opakovane podstupujú športovo obutí bežci. "Ľudia, ktorí pri behu nenosia topánky, majú úžasne odlišný náraz nohy na zem. Pristátím na stred alebo predok chodidla dochádza k minimálnej dopadovej zrážke oveľa menšej, než aké vytvárajú obutí bežci, narážajúci na zem pätou. Väčšina ľudí si dnes myslí, že bosonohý beh je nebezpečný a zraňuje. V skutočnosti môžete bez nepohodlia a bolesti behať po najtvrdších povrchoch, aké sú na svete. Potrebujete iba zopár mozoľov, aby sa vám neodierala pokožka chodidla. No tým to nekončí, bosonohý beh zraňuje menej ako spôsob, ktorým behajú niektorí ľudia v športovej obuvi," povedal Daniel Lieberman.

Zdroj: Správa TASR. Prečítajte si ju celú tu.



Beh naboso vás spraví lepším bežcom

Presnejšie - donúti vás sa ním stať. Aj Abebe Bikila lepšie bežal bosý.

Bikila a Wakjira prileteli do Ríma mesiac vopred a dôkladne spoznali trať: v 20-kilometrových dávkach odbehli každý úsek 4-5 krát. Naboso aj v maratónkach.

„Ja som jazdil na aute za Bikilom a študoval jeho štýl, došľapy a meral rýchlosť kroku. Na druhom aute môj brat Arne podobne študoval Wakjiru. Bikila v obuvi robil o 5 – 6 krokov za minútu menej a jeho štýl nebol taký perfektný ako keď bežal bez nej. Preto sme rozhodli, že maratón pobežia bosí.“

Byť naboso je pre nás prirodzené

Aj Tarahumarovia, mexický indiáni, ktorých preslávila kniha Born To Run - Zrozeni k běhu, sa napriek tažkým podmienkam, v ktorých žijú, vyrastajú a denne prekonávajú behom desiatky a niekedy aj stovky kilometrov, príliš neobúvajú. Ich jedinými topánkami sú sandále, ktorých podrážka je z pneumatiky auta a na ich nohách držia iba koženou šnúrkou.


Topánky ovplyvňujú náš bežecký štýl

Zámerne, alebo aj nie, vačšina súčasných topánok, najmä tých bežeckých topánok sa snaží nohe ponúknuť čo najviac opory, odpruženia, pohodlia ale aj opravu pronácie, plochých noh a ďalších "problémov". Beh v takýchto topánkach sa nakoniec vôbec nemusí podobať tomu, ako by sme mali správne behať.

Najčastejšími zlozvykmi sú prílišné dopadanie na pätu, príliš dlhý krok, vystretá noha pri dotyku zo zemou alebo neprirodzené držanie tela. Moderné bežecké topánky nás nenútia zbaviť sa týchto zlozvykov. Prečítajte si o tom viac aj na našom blogu.

Upozornenie: Zvykajte si postupne

Ak s behom naboso alebo v minimalistických topánkach iba začínate, zvykajte si postupne.
 
Dajte svojím nohám čas, aby si po dlhých rokoch v pevných topánkach zvykali na takúto slobodu. Svaly a šľachy, ktoré doteraz spali musia spevnieť a zosilnieť. Preto na začiatok zvoľte krátku a ľahkú trasu a doprajte si aj dostatočný oddych. Ak je všetko v poriadku a nič vás nikde nebolí, postupne pridávajte.
 
Najčastejším problémom, ktorý bežci pri zvykani na bosobeh zažívajú je bolesť lýtok. Toto nie je ničím iným, len znamením toho, že ste to prehnali a musíte na to ísť pomalšie. Vaše telo si zvyká.
 
Správnu formu natrénujete najlepšie ak necháte topánky doma. Nebojte sa toho, a ak to okolnosti (terén, počasie a iné) dovolia, skúste to. Vaše bosé nohy vám presne oznámia, čo nerobíte dobre a kedy už nevládzete. Počúvajte ich a to, čo sa naučíte vezmite so sebou aj do topánok.