Čo sú to minimalistické topánky?

Bosá (z anglického "barefoot shoe"), alebo minimalistická topánka dáva nohe všetku voľnosť tak, ako keby bola noha bosá.

Takéto topánky sa spravidla vyznačujú:

  • tenkou podrážkou bez opory klenby, tlmenia či odpruženia
  • nulovým rozdielom v hrúbke podrážky medzi pätou a špičkou,
  • špičkou, ktorá umožňuje prstom na nohách "rozťahovať" sa.

Špička takejto topánky môže byť klasická, celá, alebo s oddelenými prstami, ako to majú známe Vibram FiveFingers.

Ďalšie známe bosé topánky sú z radov Merrell Barefoot, New Balance Minimus, Inov-8, Vivobarefoot a ďalšie. Správne bosé topánky môžu byť aj sandále. Tie najznámejšie sú huarache Luna Sandals.

Prečo je dobré nosiť bosé topánky?

Pretože sme sa bez topánok narodili. Rovnako ako bez oblečenia. Tak isto ako oblečenie nosíme primerane počasiu a okolnostiam, a nechodíme v skafandri, ani s topánkami to netreba prehánať.

Moderné topánky (posledných pár desiatok rokov) sa snažia nohu spevniť, podporiť, tlmiť nárazy, vyrovnať nerovnosti terénu a poskytnúť maximálne pohodlie a komfort. Ich nosením ochabujeme a hýčkame všetkých 26 kostí, 33 kĺbov, približne stovku svalov a tisícky nervových zakončení, ktorými naša noha disponuje.

Pravdepodobne žiadna iná časť tela nie je po celoživotnom nosení "pohodlných" topánok tak zanedbaná, ako naše chodidlá. Nie je potom vôbec prekvapujúce, že bežci a športovci, ktorí veľa behajú sa tak ľahko v tejto oblasti zrania a zotavenie zo zranenia zvyčajne trvá dlhšiu dobu.

Zranenia dolnej časti nôh sú tiež oveľa častejšie v civilizovaných krajinách, kde všetci nosia topánky. Národy, ktoré topánky nepoznajú, alebo nosia len nejaké jednoduché sandále či mokasíny nepoznajú ani tieto problémy.

Je dôležité spomenúť, že pri behaní naboso je potrebné mať okrem privyknutého svalstva aj správnu techniku. Tá sa však formuje omnoho ľahšie, keď bežec cíti zem pod nohami. Dopad na prednú časť chodidla využíva tlmiacu funkciu chodidla a náraz sa tak neprenáša na kolená a vyššie. Prsty sa pri dopade "roztiahnu", čím pomáhajú k správnemu držaniu tela a klenba chodidla sa vystrie. Pri odraze zase chodidlo funguje ako veľmi efektívna páka.

Najznámejší výzkum o behaní naboso bol realizovaný na Harvardskej univerzite. O vyvýšenej päte a rozdieloch medzi dopadom na pätu a prednú časť chodidla sme už niečo písali aj na našom blogu. Zaujímavý je aj tento experiment, ktorý ukazuje ako vyvýšená päta ovplyvňuje naše držanie tela a rovnováhu.

Minimalistická topánka tak z vás nespraví automaticky lepšieho bežca. Privedie vás k tomu, aby ste sa ním stali.

→ Prečítajte si viac o behaní naboso.
→ Prelistujte aj náš blog.